الجمعة، 7 يناير، 2011

تاج التدوين وتاريخه



تعريف مختصر بالمدون

أنا محمد محمود حويحي .. انا من هذا الجيل الذي أضاع طفولته يبحث عن صوره الدريكسيون تكمل البوم المسابقات ليفوز بالبسكلته .. ويضيع شبابه في رحله بحثه عن عجله التنميه اللي بيقولوا عليها .. وبين بسكلته بم بم والشمعدان وعجله التنميه ادحرجنا احنا علي الطرقات .. صحيح الطرقات غير ممهده عشان بيمدوا انابيب الغاز ومواسير المياه المصنوعه من الاسبستوس المسرطن بخلاف مد كابلات الكهرباء وخطوط الاتصال لتفخر مصر ويفخر ابناءها بالبنيه التحتيه .. وحتي اشعار اخر فأنا كسائر جيلي نكمل الدحرجه علي الطرقات في رحله بحت عن عجله التنميه.

2- مكانته العلمية والدراسية التى وصل اليها والتى من خلالها يستطيع أن يقدم خدماته للمجتمع

ده سؤال بجد!! .. علي اي حال انا كيميائي تخرجت من كليه العلوم جامعه المنيا بتقدير جيد 73% اكمل دراستي للماجستير تخصص الكيمياء التحليله وموضوع رسالتي في ايجاد طرق جديده لتقدير بعض المواد الفعاله في الادويه والمستحضرات الطبيه .. عملت لفترات متقطعه مجملها عامان كمراقب للجوده .. حيث استخدم بعض الاجهزه الحديثه .. بالطبع اجيد استخدام الكمبيوتر والانترنت وبعض برامج احصاء .. عملت بمجال تحليل المياه والتربه واغذيه .. وقمت بتدريب فريق تسويقي للعمل علي تسيوق بعض الوحدات المنزليه المستخدمه في تحليل المياه .. عملت اخيرا بمجالالعلاققات العامه والتعاقدات .. اكره العمل كمندوب للدعايه لكني اثبت كفاءه حسب شهاده مديري السابق .. لدي قدره علي التعلم والعمل في فريق عمل ومن غير فريق عمل من الاخر انا 18 اوبشن غير الضمان .. بالنسبه للانتماءات الحزبيه والسياسيه فانا عمال من صباحيه ربنا اقولك اني من هذا الجيل اللي هدومه اتقطعت من كتر الدحرجه علي الطرقات يبقي اكيد أؤمن بالاشتراكيه لكني لا انتمي لاي حزب سياسي ومش ناوي انتمي لاي حزب سياسي عشان الحساسيه لاني اعاني من حساسيه الكذب لما اكدب تلاقيني اكرش علي طول .. ولا تسألني عن ديني .. مديون وطالع عيني.

-3 متى كانت بداية التدوين ؟

البدايه الحقيقه للتدوين والتي اتذكرها كانت في يونيو 2006 من خلال مدونه خواطر قلم رصاص لكن لم اكمل الكتابه بها لان اهتماماتي توجهت بالشكل لا المضمون فلم استمر بها الا بضع اشهر ثم قررت ان اتوقف عن التدوين حتي اتقن تقنيه التدوين .. لكن حتي الان لم اتقن شئ .. لا التدوين في حد ذاته ولا تقنياته لكني تعلم ان التدوينه موهبه وليس مجرد هوايه .. فالكتابه لا يتم اكتسابها بالممارسه وانما تتم تنميتها بالممارسه .. وانا لا املك ما انميه .. فاكتفيت بنشر بعض الخواطر والمشاركه في الكتابه من خلال مدونتي التي اخترت لها اسم " عقل مهوي"

4- كيف كانت البداية فى التدوين ؟

يونيو 2006 كنت قد انهيت دراستي في كليه العلوم والتي كنت احبها والتحقت بها عن تمام اقتناع ولم يكن من احلامي ان التحق بالهندسه ولا اطيق الطب كما كان سائر زملائي يتمنون .. كان حلمي منذ الصغر يتأرجح بين خيال لي يرتدي بالطوا ابيض ويخترع ماده سحريه "ساحكي عنها في تدوينه مستقله" وبين خيال يرتدي قبعه ويمسك بفرشاه الوان يرسم لوحه سحريه .. لكن لسوء فهم لم ادخل امتحان القبول لكليه الفنون الجميله في عام التخرج من الثانويه العامه وفي العام التالي رفض ابي ان التحق به رغم محاولاتي اقناعه .. رفض بشده .. رفض لان مش فارقه سينا من سونيا .. ولان سينا مش فارقه عن سونيا .. ولان كده كده الماده السحريه واللوحه السحريه راوضاني عن نفسي .. فاكملت الدراسه ويوم تخرجت رسمت .. رسمت لوحه احبتتها فقررت ان اكتب عنها فكتبت كلاما نشرته في مدونه سميتها "البتاع" وعدلت اسمها الي " خواطر قلم رصاص" وبدات ارسم واكتب وانشر .. وكانت المدونات حتي وقتها غير معروفه للكثيرين فلم يشاركني احد الاعجاب بالرسومات او الكتابه فتركتها واهتممت بتقنيات التدوين .. كيف اصمم شكلا خارجيا للمدونه .. وخلال محاولاتي التعلم انشأت مدونات كثيره لم احتفظ باي منها كما احتفظت بخواطر قلم رصاص .. حتي قررت ان انشأ مدونه باسم عقل مهوي في سبتمبر 2008 بالتحديد يوم 23 حيث عيد ميلادي .. كان الهدف منها هو التجربه .. وتشجيع البعض من لااصدقاء علي التدوين ..وانشات جروب علي الفيس بوك باسم التدوين وادبه .. علمت بعضهم وعملت لبعضهم وكانت عقل مهوي هي الدكان .. ظننت للفتره اني صرت صنايعي .. ولكن اكتشفت انها كانت محاوله اخري من التسليه اثناء الدحرجه .. هكذا انهيت التاج المرسل من عمي عماد هلال ومدونته ثقافه وابداع .. ولن ارسله لاحد بعدي فربما لن يقرا احد المدونين هذه التدوينه .. ان قراتها انت وكنت مدونا واردت التاج فخذه ولا تستأذن .. فانا ذاهب لاكمل الدحرجه.


---

ملاحظه قبل ما امشي انا بدَوّن لسه
من اجلك انت


هناك 3 تعليقات:

  1. كلنا من نفس الجيل ده بس الفرق اللى بينى وبينك انى كسبت الحمد لله من القويرى عارف كسبت ايه
    كسبت جردل بحر وجروف
    ههههههههههههه
    حاجه تضحك والله
    ربنا يوفقن ويرحمنا ان شاء الله

    ردحذف
  2. يادحرجاتك ياحويحي
    اديني مدون اهو ياعم وقريت التدوينة
    وعجبتني زي مابيعجبني (معظم) اللي بتكتبه مش هاقول كله طبعا علشان ماتقولش عليا باكدب عليك
    بس مش هاخد التاج
    غلاسة مش اكتر
    كل سنة وانت طيب

    ردحذف
  3. تاج الدحرجة تاج ملئ بالمتفجرات التدوينيه الشبابية العجيبية الممزوجة بخفة الدم بتفكرنى بكتابات بلال قضل وهذا الجيل المتفتح المتحرك العقل والموهبة والمتمرد دائما دون انتظار ......!!!

    ردحذف

ليصلك الجديد أشترك بالبريد