الخميس، 30 أكتوبر 2008

حرف الدال ...

حرف الدال ...
لي قصه مع حرف الدال !!! كلما اتذكر حرف الدال اتذكر اني كذاب رغم صدقي !!! ...
ويبدا عراك داخلي بيني وبين نفسي

- ياكذاب
- انا مش كذاب احترم نفسك
- يعني انت مش كذاب؟؟ .. ياكذاب
- حضربك
- يا كذاب .. حتضربني ازاي؟؟ .. حتضرب نفسك!!؟

أصدقكم القول ولا اكذب اني كثيرا ما افعلها .. اضرب نفسي "بالصرمه القديمه" – ولامؤاخذه-.. خاصه في كل مره بعد هذا الحوار فنفسي تستفزني لاضربها – تقولش خدت خلاص علي كده – نحّست بالبلدي-.

- طب يا عم خلاص .. انت مش كذاب .. اقولك انت كذاب بيقول الصدق .. "ثم تضحك نفسي علي نفسي ضحكه شر في اصرار مبالغ فيه تاكيداً ان الضرب ماحوقش فيها".
- انت حتسكت ولا اسيبك واقوم انام
- شفت بتهرب اهه
- حهرب من مين ياض؟؟ منك؟؟ .. دا انت حته نفسي لا تروح ولا تيجي من غيري
- طب ما تقول لنفسك .. هاهاهاها .. قصدي ما تقولي
- انت عاوز ايه دلوقتي
-
عاوز تصارحني .. انت كذاب ؟؟؟؟؟؟؟
- انت شايف ايه؟؟
- يا عم انا اللي بسألك سيبك من شغل العوء ده وجاوب احسن والله انت عارف انا نفس اماره بالسوء هاهاهاها
- هاهاهاها
- انت كذاب؟؟؟
- . . . لأ
- ومالك بتفكر كده ليه؟؟
- هو انا فكرت
- حتي ولو لحظه
- طيب عقبال ما قلت الكلمه
- يا واد ما تكدبش .. يا كداااااااااب
- انت مش حتنام بقي
- انا نايم يا خويا انت اللي بتتكلم معايا هو مين فينا اللي يمشي التاني!! .. دا انا نفس
- يارخم
- يا كداااااااااااااااااااااب
- " بضيق وقد استنفذت اخر فتفوته صبر معايا" انت عارف اني مش كداب
- طب وانت بتزعق ليه؟؟ مضايق ليه؟؟ ايه اللي بيضايقك كل ما تفتكر حرف الدال؟؟
- يعني مش عارف ؟؟؟
- تقصد آآآآآآ....؟؟؟ .. مش معقول؟؟ انت لسه فاكر؟ دي قصه قديمه وعدي عليها زمن
- الزمن كل ما بيعدي عليها بيثبتها اكتر بينسج غطا يلف القصه بيه عشان يحميها
- وسبته ليه
- هو ايه اللي سبته ليه؟؟ هو بايدي؟
- ايوه .. مش انت اللي فاكر القصه دي ومعيشني في آلم بسببها بتحاسبني وانا ماليش ذنب .. لا انا اللي بكدب ولا انا اللي بقول الصدق ولا انا حرف الدال
- انت عاوز ايه دلوقتي
- عاوزك تقف قدامي وماتهربش تكلمني زي ما بكلمك خليك راجل وواجه مشاكلك
- احترم نفسك
- بينك غلباوي وهاتتعبني .. نفس مين اللي احترمها وانا نفسي انت ؟؟ اصحي انت بتكلمك ............. طب تصدق جاتلي فكره محترمه اخر حاجه .. بدل ما تتعبني معاك اتكلم مع حد تاني غير نفسك يمكن بتتكسف مني .. هاهاهاهاهااااااااااااااااااااااااا.

لحد هنا وانتهي حوار اليوم ده انتهي لوحده لقيتني تعبت من كتر الكلام نمت ولما صحيت فكرت في كلامي ليا ولقيتني قولتلي كلام منطقي برضوا .. بدل ما بكلمني ما اكلم حد غيري يمكن يساعدني

وعشان كده انا هنا انهارده .. عاوز اتكلم معاك .. محتاج تسمعني لو فاضي.

ححكيلك قصه حرف الدال وانت لو فاضي ياريت تناقشني فيها .. مش حتضيع من وقتك كتير رغم اللي عاملاه فيا الا انها حتتكتب في سطرين ... من اول السطر ....

لان اغلب رجال عائلتي يعملون بالتعليم فكنت اذهب اللي المدارس معهم في سن تسبق تلك التي يبدا فيها اقراني رحله العلم. "كلمتين فصحي اهم مش حعرف اقولهم تاني".
ساعه مادخلت المدرسه بحق وحقيق يعني بقيت مقيد رسميا مش واسطيا وكوسيا كنت خلاص اتعلمت اللي حيتعلموه ده ومش فارقه .... بعرف اكتب واقرا وارسم والعب واخد الغياب ونظم غدوايه في الفسحه. يعني ما فيش جديد اتعلمه وده بقي مربط الفرس
ان المُدرسه " ابله نوال " متهيالي ما تعرفهاش .. المهم ابله نوال بدات من الاول فبتقول اللي انا عارفه وانا عارف اللي بتقوله .. ما اطولش عليك ونحود علي قصه الدال
انا اسمي محمد ولما بكتب اسمي بكتبه محمد عادي
- لأ يا محمد انت بتكتب حرف الدال غلط .. ارسم عصايه واقفه في نصها عصايه نايمه تبقي الدال " طبعا دي ابله نوال"
طب انا عارف اكتب اسمي زي مخاليق ربنا ما بيكتبوا خلاص سيبيني بقي مش لازم تبدأي معايا من الاول زي ما بتعلمي العيال .. لأ لازم تعلمني بالتدريج حتي اللي متعلمه اساسا
المهم اروح البيت واجي اكتب اسمي وحرف الدال زي ابله نوال ما قالت الاقي امي تقولي:
- انت بتكتب كده ليه ؟؟ انا مش علمتك تكتب ازاي؟؟ ايه اللي انت عامله ده
- ابله نوال اللي قالتلي اعمل كده
- يعني ايه ابله نوال قالتلك تعمل كده حتعلمك غلط يعني؟؟؟؟؟؟؟؟
- هي اللي قالتلي كده والله
- انت كداب.

بس يا معلم .. دي اول مره اتقالي فيها انت كداب ومن ساعتها وانا مش عارف انا كداب ليه ؟؟
بجد والله ابله نوال هي اللي قالتلي اكتب حرف الدال كده مع اني كتبته زي ما علموني اكتبه صح بس هي ابله نوال اللي قالتلي.


*********************


معلش يا كابتن بقي .. شربت انت مقلب محترم بقرايتك لشويه الكلام الخايب ده ... يمكن تكون بتدعي تطول زماره رقبتي دلوقتي .. بس ياريت تتاكد ان فعلا الكلام ده عاملي مشكله حقيقيه في حياتي الكلمه دي يمكن تكون بتتقال زيها كتير يوميا من الاف الامهات لالاف الابناء. يمكن يكونوا كلهم زيي

" كاذبين رغم صدقهم".

هناك تعليق واحد:

  1. ههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههههههه
    بجد يا خربيت دماغك
    لا ا محمد ان شاء الله انت مش كداب
    اقولك ليه لان الكداب عمتا لما بيكدب بيصدق نفسه
    ههههههههههههههههههه
    وانت اكيد ان شاء الله مش كداب
    وماما بس تلاقيها كانت عاوزاك تنجز وتتعلم بسرعه
    سبحان الله الناس مستعجله من زمااااااااااان
    مش من دلوقتي بس يعني
    وعلي العموم ربنا يسامح ابله نوال
    ههههههههههههههههه
    وسلملي علي ماما

    ردحذف

ليصلك الجديد أشترك بالبريد