الخميس، 16 أكتوبر، 2008

وثالثكما ... أنا

حبيبها .. ربما جئت بعدك ولكني حبيبها.
حبيبها انا .. تحملت في ذلك كل النظرات وسهامها السخريات والامها ولوم المجتمع .- ولهم الحق- فكيف لرجل ان يقبل بنصف امراه لغيره ؟!!! ..
صديقي .. هم يفهمون ذلك – وانا في بعض الاحيان ايضا- من يعقل ان يكون قلبها لي .. جسدها لي .. وعقلها لك!! .. من يعقل ومن يقبل؟. انا قبلت وارتضيت من سنواتنا الاولي سويا هي - انت - انا.

لا اتذكر جيدا من تعارف وكيف تعارف اولاً. فقط ثلاثتنا كنا –ولازلنا- أصدقاء. انا وانت وهي وانت
اما انا وهي فلم تجمع بيننا الصداقه ولم تقدر فقط فعلها الحب .. وكنت انت شاهدا.
وهذا ما يجعلني اعقل واقبل وارتضي بالصداقه بينكما .. ولكن

اعرف واثق ان جسدها لي واثقا فيكما ولكن مالي بجسد ينقصه العقل .. اتعلم كم انشغل عنها وهي بيني بالسؤال الدائم .. ماذا قالت لك؟
انها في احضاني محبه عاشقه تضحك وتغني وتلعب تهبني السعاده ولا تحرمني من العطاء ابداً
ولكنها لا تبكي!!
نعم احتاجها تبكي .. تجئ اليك وتبكي .. من منا له الحق عليها في سماع انينها وشكوتها؟! من منا له الحق ان يمسح دموعها؟! ..
 اتمسح دموعها؟؟؟

لا يهولك سؤالي فمن هذا عندي الكثير, وكثيرا يقتلني صديقي او صديقها .. كم اود ان تسمع حواري هذا .. عسي ان تخاطب انت عقلها في امري. فهي تحكي لك وتسمع ايضا.

هناك 5 تعليقات:

  1. والله حبيبها وبتموت فيه كمان
    بس الحبيب حاجه والاخ حاجه تانيه

    ردحذف
  2. اللي لفت نظري مش انت ولا هي
    انما هو
    وبجد ربنا يخليه ليها وليك انت كمان
    ماحدش يستحمل ان حد يديله البكاء وبس
    وهو بيرضي بكدة علشان خاطرك وخاطرها
    هي دي الصداقة وهو ده الاخر اللي تتسند عليه انت وهي
    تحياتي

    ردحذف
  3. اللي لفت نظري مش انت ولا هي
    انما هو
    ماحدش بيرضي انه يكون ليه البكاء بس والسعادة تكون من نصيب حد تاني
    ربنا يخليه ليك وليها
    مادش في الزمن ده يلاقي صديق واخ بالشكل ده
    تحياتي

    ردحذف
  4. بص هو انا مفهمتش اوي
    بس انا متاكده ان في حاجه غلط
    ويارب الدنيا تتصلح وتبقي زي ما انت عاوز
    وربنا يخليكوا صاحبكوا انتوا الاتنين لانه مستحملكوا انتو الاتنين
    ربنا يخليكوا لبعض
    وان شاء الله الدنيا تمشي زي ما انت عاوز

    ردحذف
  5. انت أكيد مجنون ايوه والله مجنون
    كل ده طالع منك انت
    طب أقول ايه ؟!! أقول ان كل كلمة عجبني كل احساس فيها
    ولا عجبني كل معني اللي ورا كل كلمة
    " ولكنها لا تبكي .. نعم أحتاجها تبكي !!! "
    بس علي فكرة احنا لو افترضنا ان الموضوع ده حكاية بجد
    يبقي خليني أقولك انها مش بتكون بالمأساوية دي
    يعني مش بتكون في صورة ( رجل يقبل بنصف امرأة )
    لو بالنسبة لعقل واعي وناضج بتكون صداقة مجردة مطلقة.. او كشيء تكميلي لابد منه في حياتها
    واسمحلي أقولك لو فعلا ليها قلب والقلب ده معاك مش هيكون ليها عقل اصلا ولو ليها هيكون برضه ليك

    ردحذف

ليصلك الجديد أشترك بالبريد